Négy tévképzet Törökországról...

Négy tévképzet Törökországról…



Ebben a bejegyzésben olyan gyakran emlegetett „tényeket” gyűjtöttem össze, amiket általában Törökországgal kapcsolatban vagy Törökország és Magyarország vonatkozásában hallhatunk elég sokszor, és amik tapasztalataim szerint egyáltalán nem igazak. Na, már most, ez természetesen nem azt jelenti, hogy akkor nincs is ilyen, csak azért, mert én azt mondtam… hanem sokkal inkább azt, hogy én személy szerint nem találkoztam vele vagy nem estek meg velem a felsorolt dolgok közül esetek olyan sokszor, mint ahogyan azt állítják sokaknak egy esetleges törökországi út előtt. Ha te csak az ellenkezőjével találkoztál, nekem az is teljesen rendben van.

1. „A magyarok a testvéreink.”

Én ilyen jellegű dolgokat maximum az isztambuli bazársoron hallottam – hogy némi szívmelengetéssel nőjön az eladási ráta, illetve egyetlen egy ismerősömtől, de tőle is csak azért, mert mint később a beszélgetés folyamán kiderült, ő komolyan érdeklődött az ilyen türk, turáni, eredet ésatöbbi témával kapcsolatban, így az évek során elég terjedelmes műveltségre tett szert a témában.
De az őt követő jó pár tucat embernek, és újonnani ismerősöknek legtöbbször halovány sejtelmük sem volt róla (ha volt is halovány sejtelem, az kimerült abban, hogy európai ország és Tokaji bor, illetve Zigetvár), hogy van egyáltalán ilyen elmélet (a valóságalapját meg, hogy ki, miben hisz, ne most vitassuk meg…), vagy hogy minket bárki is rokonítana egymással. Az meg, hogy néhány szó még most is ugyanazt jelenti törökül és magyarul is, a csodálkozás netovábbját váltotta ki nagyjából mindenkiből…
Bár, statisztikus nem vagyok, de azért tisztában vagyok vele, hogy az én hetvenöt-nyolcvan millióból vett nagyjából háromszáz fős mintám nem éppen referenciaértékű, de azért annyira „figyelmeztethet”, hogy senkit ne érjen meglepetés, ha esetleg egy törökországi út során nem az fogadja, amit néhány cikk alapján várt.

2. A híres vendégszeretet

Ez megint csak környezet függő téma, hogy ki, mit tapasztalt egész élete során a saját kis körzetében, és aztán mit tapasztal ehhez mérten, amikor először Törökországban jár. Én itt most hangsúlyozom, nem egy antalyai hotel személyzetéről vagy egy isztambuli turista negyed étterméről beszélek (gondolom, innen erednek ezek a turistáknak főképp) – ott persze, hogy képesek túlzásba is esni, hanem az átlag török életmódról, viselkedésről, amit mondjuk, egy családban tapasztalhatsz.
Én soha nem tapasztaltam semmilyen olyan extra vendégszeretetet. Ezzel nem azt mondom, hogy bárki is gonosz vagy hűvös lett volna felém, hanem épp ellenkezőleg! Semmi nem volt másképp, mint ahogyan én megszoktam a saját családomban. Ajándékot veszünk egymásnak, meghívjuk egymást ide-oda, beszélgetünk, ha mi vagyunk vendégek, akkor finom étellel várnak, ha hozzánk jönnek vendégek, akkor finom étellel várjuk őket – egy szóval: normálisak vagyunk, mindennemű felhajtás nélkül. Ami elég alap dolog, szerintem.

3. A nők el vannak nyomva Törökországban

Erről már írtam egy korábbi bejegyzésben, annak kapcsán, hogy mi minden megjegyzést kaphat meg egy török férfival párkapcsolatban élő lány, így ez ahhoz kapcsolódik, hogy nagyon sokan mielőtt Törökországba jönnének először, vagy épp ha csak feljön ilyen jellegű téma, teljes tévedésben vannak, és olyan kérdéseket kapok, hogy „És akkor neked is kendőt/csadort kell hordanod?”. És aztán teljesen meglepődnek, hogy az átlag török férfinek pont ugyanolyan kultúraidegen lenne egy tetőtől-talpig csadorral elfedett menyecske, mint nekik. Tehát, összességében annak ellenére, hogy természetesen vannak problémák a nők jogaival Törökországban, illetve vannak elmaradottabb régiók az országban, ahol halmozottan jelennek meg ezek a problémák, nem azt állítom, hogy nincsen. De szerencsére legalább ma már elmondhatjuk, hogy nem ez az átlag (és reméljük, nem is megyünk vissza az időben ilyen irányba….), és Törökországba érkezve gyakran nagyon öntudatos, tanult és természetesen dolgozó nőkkel találkozhatunk.

Akik nem láttak még közelről csadort.

4. „Törökország egy muszlim, arab ország.”

Ezt annó egy viszonylag nagy olvasottságú „travel blogger” oldalán olvastam, amikor Isztambullal összekötött (talán) antalyai nyaralásáról írt útinaplót, amelyben a fenti állítást többször kihangsúlyozta, olyanokkal megpakolva, hogy „én már több arab országban is jártam ezenkívül…”.
Ez nem is igazából Törökország miatt ütött szíven vagy bármi ilyesmi, hanem inkább amiatt, hogy egy több tízezres olvasottságú ember, hogyan lehet a kezéből kiadott munkára annyira igénytelen, hogy alap információk nem pontosak, illetve akár sértőek is lehetnek nem megfelelő szövegkörnyezetben használva. Bár, én tudom, hogy az én olvasóim közül senki nem hiszi, hogy arab országba utazik, amikor Isztambulba szóló repülőjegyet vásárol J. Ez csak úgy eszembe jutott, mert ez is gyakori tévképzet szokott lenni, sajnos.

Kövessetek Instagrammon ITT még több érdekességért és tartalomért! :)



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Miért verik át a török férfiak a külföldi nőket?

Török Nyelvtan Egyszerűen 1. - A széles jelen

Hogyan házasodjunk Törökországban? I/II. - A törökországi papírok