Jogosítvány Törökországban I/II. - Én és a török közlekedés, avagy egy egyelőre be nem teljesedett szerelem története...

Jogosítvány Törökországban I/I. - Én és a török közlekedés, avagy egy egyelőre be nem teljesedett szerelem története...

Szóval, igazából, ahogy az évek alatt kirajzolódott előttem az adanai tömegközlekedés képe (bár, képe csak azoknak a dolgoknak lehet, amik léteznek, és nem vagyok benne egészen biztos, hogy az itteni tömegközlekedés sikerrel kvalifikálna a „létezés” témakörében... Ja, hogy arról a tíz buszról beszélünk, amik néha talán jönnek, meg a metróról, ami az elmegyógyintézeten és a helyi „nyóckeren” kívül sehova nem megy? My bad.), egyre erősebben éreztem, hogy nekem itt egy nap vezetnem kell majd, vagy pedig élek a harmadik opcióval, mint egy mindenféle fóbiával rendelkező ismerősöm, hogy gyalogolok mindenhová. Életem végéig. Ezt még átgondolom, nem dobunk ki mindent opciót az ablakon azonnal... Ennél megfontoltabbak vagyunk.

Ezzel alapvetően nincs is semmi baj. Mármint azon kívül, hogy soha életemben egy másodpercig nem érdekelt a jogosítvány megszerzése, arról pedig, hogy én eme irat megszerzéséért esetleg még fizessek is, vagy ez bármiféle prioritás legyen a számomra, szó sem volt soha. Bár, mindig ámulattal néztem lényegében az összes osztálytársamat anno, akik a tizenhetet betöltve hatalmas izgalommal várták a KRESZ vizsgát (ugye ilyen van? Mert nekem fogalmam sincs róla, hogy milyen vizsgákat kellene várni ebben a témakörben) meg az elsősegélyt (van ám itt azért gógyi) meg a vezetést magát, és sokuk hónapokig spórolt, diákmunkázott, csak hogy „meglegyen a jogsi”, és hát, jaj az egész mekkora izgalom és minden egyéb.

Ezzel szemben voltam én, akiknél (mármint családilag) emég csak fel sem merült, de hogy még említés szintjén sem, és különösebben magamtól sem kapott el a gépszíj, hogy fontosnak lássam ezt a dolgot (SPOILER – ezt hamar megbánom, amint Adanába költözöm), ennek egyik oka az volt, hogy különösebben autó birtoklásra sem vágytam, a vezetés maga nem érdekelt, és gimnázium után állandóan Budapest belvárosában léteztek életem főbb helyszínei (vagy pedig Pest olyan részein, ahol ott volt a szánkban a tömegközlekedés, ahogy falun mondjuk), úgy mint munka, egyetem ésatöbbi. Tehát BKV-ztam, és tök boldog voltam, meg elégedett vele (itt jegyzem meg, hogy szerintem maximum az szidja a BKK-t, aki még nem hagyta el a falu határát, és nem látott ténylegesen rossz tömegközlekedést az életében, és konkrétan a szívérgörcs kerülget, amikor olyan kommenteket olvasok a BKK honlapján, hogy "Ma hét egész percet kellett várnom a metróra!" Hét. Egész. Percet. Hetet. Váó.), kitöltötte a közlekedéshez szükséges űrt a szívemben oly módon, hogy továbbra sem vágytam másra. Na de később...

Igazából, amikor Törökországba, pontosabban Adanába költöztem, eszembe se jutott a tömegközlekedés minőségét firtatni. Vagy a vezetésen gondolkodni, ha már itt tartunk. Valahogyan olyan áldásos tudatlanságban lebegtem, hogy „hát, tömegközlekedésnek lennie kell”, és azt vártam, hogy ez itt is teljesen egyértelmű lesz, hogy körülvesznek majd tömegközlekedési eszközök, amik képesek engem normális körülmények között A-ból B-be szállítani, amikor szükséges az általam kívánt időpontokban, és az autó maximum ilyen plusz luxus, annak, akinek a lehetőségei megengedik, hogy ezt válassza. Ez annyiban bizonyult valósnak, hogy tömegközlekedési eszközök ténylegesen körül tudják venni itt is az embert. Csak legtöbbször nem mennek semmi értelmes helyre, és még azt se időben teszik, és ha sofőrnek épp olyanja van, hogy nem akar sávot váltani, akkor elfelejt megállni a megállóban. Akkor is, ha épp egy órája várod. Szóval, a  fő funkciójuk lényegében kimerül a létezésben. A szolgáltatás már más tészta.

 

Teljes csalódás. Összeomlás. Kiégés. Vég.

 

Ezek azok, amiket akkor érzel, amikor megpróbálsz itt (az itt alatt én kizárólag Adanát értem, természetesen) úgy utazást tervezni, hogy pl. beírnál két címet a Google Maps-be, és várod, hogy feltűnjön, hogy melyik metróra, buszra kell szállnod, és hány percet vesz el mindez majd az életedből.

A poént előre lelövöm, a Google Maps itt így nem működik, ennek egyik fő oka (biztos, nem ez az oka), hogy itt a megállók helye is eleve szájhagyomány útján terjed (vagy néha kiraknak egy senyvedő oszlopot egy nagy „D” betűvel („durak” mint megálló törökül), amiről már a festék is lepattogott – vagy sose volt rajta.), meg úgy eleve az egész közlekedést ez jellemzi „Ó, én hallottam, hogy itt jár egy busz... a szomszéd talán még ült is rajta.. Nem, nem látni még senki sem látta... de látja? Ott mintha várna valamit egy halom ember, ők biztos a hetest buszt várják, ami talán erre is szokott jönni, de nem vagyok benne biztos. Hogy merre megy? Hát, elvileg megy a főút felé, de erről a szomszédot kell megkérdezni.”. És így tovább...Hogy mi jön arrafelé, azt majd te kitalálod. Hogy mikor jön? Minek azt tudni? Merre megy? Meg vagy bolondulva? Üljél fel, aztán megtudod.

Tehát, az hogy beírod, és látod, hogy tíz perccel később a Kiss Marika utcánál kell leszállnod, az ebben a formában itt nem létezik (maximumom a telefon képernyőjén), mert nagyon gyakran még a sofőrnek sincs tudomása róla, hogy az adott helyen épp van egy megálló. Vannak applikációk, persze, több is... az egyetlen probléma velük, hogy egyrészt ugye gyakran a hivatalos – tehát, ahol lennie kéne – megállókat mutatják, amik nem mindig léteznek a gyakorlatban, illetve nem tudják belekalkulálni magukba azt, amikor a sofőr úgy dönt, hogy „hm... ma arra nem megyek”, és kihagy teljesen random tíz megállót, ahogyan azt sem, amikor a sofőr úgy dönt, hogy szerinte ott nincs megálló, ahol lennie kellene.

És akkor ehhez adjuk még hozzá azt, hogy eleinte fogalmad sincs róla, hogy hol vagy, és az minek van a közelében, mert még nem jegyezted meg úgy magad körül a környezetedet. Úgyhogy mi marad nekünk, ha normálisan helyet akarunk változtatni? Természetesen a vezetés. Meg a GPS. Az legalább működik (Isztambulban egyébként vállalhatóbb a szituáció, ott inkább az lesz a probléma, hogy rendszeresen tizenhatmillió másik polgárral együtt szeretnél majd helyet változtatni egy olyan városban, amit, ha hirtelen elhagyna tízmillió ember, még mindig túlzsúfolt lenne).

De miért is nem teljesedhetett be egyelőre ez a szerelem köztem és a török közlekedés között? Természetesen a bürokrácia és a papírozgatás miatt. Mivel úgy döntöttem, hogy nagy eséllyel itt, Törökországban fogok jogosítvány szerezni, mivel jóval olcsóbb mint Magyarországon, ezért itt kezdtünk el utánanézni, hogy mégis mi kellene ahhoz, hogy itt érvényes jogosítványt szerezhessek. Spoiler ismét: rengeteg minden. És annak a rengeteg mindennek a közjegyző által hitelesített fordítása is. A teljesség igénye nélkül: az egyetemi diplomám fordítása (ja, mert ezt a szabálytalan közlekedést nézve biztos vagyok benne, hogy itt mindenki legalább doktorival vezet autót...), az útlevelem fordítása, tartózkodási engedély (ebből nekem egy új kellett, mert a régi már lejáróban), erkölcsi bizonyítvány (néha a rendeset kérik Magyarországról, de nekem végül elég volt egy ittenit kikérni a helyi bíróságtól), egészségügyi „jelentés” a házi orvostól, meg még pár apróság, amiket már könnyebb beszerezni, köztük a szokásos igazolványképek tömkelege.

Viszont, ha ezt a sok mindent sikerül egyben beszerezni, és elkezdjük a kurzust, akkor azonnal meg fogjuk érteni, hogy miért olyan a közlekedés amilyen. Leginkább azért, mert azt az ötven kérdéses tesztet, amit „KRESZ” vizsgaként eléd raknak (egy rendkívül "kemény" hét-nyolc napos kurzus után), bárki kitölti, aki beszél törökül, lényegében bármilyen komolyabb előismeret nélkül (vagy, ha még az ilyen technikai részek nem is mennek, majd az ilyen „autós etikett” kérdésekből visszanyered, és máris átmentél), és ezután már mehet is részt venni a hatalmas mennyiségű vezetési óráján. Ami egy héten keresztül napi két órát jelent (vagy ahogyan épp el tudod osztani magadnak). És utána már mehetsz is vizsgázni, majd pedig a forgalomba. A probléma csak ott kezdődik, hogy szerintem sokan ebben a képzettségi állapotban ragadva tengenek-lengenek benne azóta is. 

Folytatása következik, mert holnap.... Megyek az írásbeli vizsgára. 

Addig is írjátok meg, ti, akik szintén Törökországban éltek, hogy nálatok milyen a szituáció  tömegközlekedés terén (remélem, jobb), mert őszintén kíváncsi vagyok. 

Kövessetek Instagrammon ITT még több érdekességért és tartalomért! :)



Megjegyzések

  1. Magyarországon élek vidéken, egy faluban. Itt is a legjobb opció ha vezet az ember. Hogy sikerült az írásbeli vizsga?

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm szépen, atmentem elsőre szerencsére :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia,itthon nagyon nehéz a forgalmi vizsga en már 6 honapja vezetek heti 2órát jövöhéten megyek vizsgázni.Nálatok mennyi a kötelezö óra szám ? Vezetésből ,és mennyibe kerül 1óra?válaszod köszönöm!

      Törlés
    2. Sok sikert hozzá :) igazabol kotelezo oraszamrol nem hallottam. Egy adott fix pályán kell vegig menni, ami a forgalom része, és akkor ott vannak feladatok, és kész is a vizsga. Az iskola csomagjaban 3-szor 3 órás vezetésora van. Ezenfelül kell pluszban fizetni, ha több órát akarnal venni. Ez a három alkalom mindennel együtt (tehát igazabol az egész jogosítvány) volt 2100 TL.

      Törlés
    3. Köszönóm válaszod lehet jobban jartam volna ha nem szegeden vezetek hanem nálatok itt nagyon körülmenyes a jogisitvány 5000ft per óra 60 óránál tartok de már van fény az alagut végén😂😂.Mióta élsz adanában? Nagyon szeretnék ellátogatni törökországba adana is biztos szép hely ,nekem bakancs listás isztambul ,egyedül tanultad meg a nyelvet vagy tanár segitségével?Ugy emlékszek dolgozol?Elfogadnak az emberek?szolj ha nagyon szemelyesek a kerdéseim üdv szép napot

      Törlés
    4. Menni fog az, insallah :) Folyamatosan járkálás nélkül harmadik éve vagyok itt.
      Eleinte egyedül, aztán a középfokú vizsga előtt 3-4 hónapot jártam tanárhoz, csakhogy biztos ne rögzüljön semmi rosszul.
      Igen, dolgozom jelenleg egy iskolában vagyok angoltanár.
      Igen, mindenki abszolút elfoogadó, de szerintem ez annak is köszönhető, hogy én is alkalmazkodom.
      Szép napot neked is :)

      Törlés
  3. Én például sose mertem vezetni Adanában. Egészen szürreális, hogy lámpa van a körforgalomban, ahol még a piros is villog, és egyébként se érdekel senkit... plusz ahol a leggyakrabban használt tábla a dudálni tilos az is sokat elmond... egyszer pl. majdnem lekéstem a gépem Isztambulba, mert a busz sofőrje megállt az út közepén, mert elromlott a "legfontosabb" dolog a buszban: a duda... na akkor átértékelődnek a dolgok az embert világnézetében :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Te jó ég, elromlott a duda :D. Fontosabb lassan, mint a gázpedál :D.

      Törlés
  4. Halálos ez a török jogosítvány szerzés:)De most már sok mindent értek..Bár sose éltem Törökországban,de munka miatt jártam Istanbul ban legalább 40 x,így valamelyest ismerem a helyzetet..Erről csak két rövid story :1.Istanbulban élő barátom mesélte,egyszer hívja egy rokona (aki vidékről jött autóval) hogy azonnal menjen, segítsen, mert bent ragadt egy körforgalomban,nem tud kijutni:))A barátom autóba vágta magát,odament és kivezette a rokonát:))2.Ugyan ez a barátom látogatóba jött hozzánk Budapestre,az Operába vittük és hát a vacsora miatt igencsak késésben voltunk..Férjem odataposott, átvágott sávokon és piros lámpákon, mire a barátom megjegyezte:a férjed egy igai Istanbul driver:))Szóval ugyan Adanában még sajnos nem jártam,de el tudom képzelni milyen lehet ott vezetni....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, én is sok mindent megértettem hirtelen az itteni közlekedésről, amikor elkezdtem ezt a jogosítvány mizériát :D.

      Törlés
  5. Én még nem vezettem Törökországban. Viszont Isztambulban azt néztem,hogy gyalogosként átjutni a túloldalra... háárt oda lehet,hogy születni kell)))) Csodáltam hogy akármilyen nagy forgalom volt,ha lelépett az ember a járdáról mégsem ütötték el. Azt nem értettem, hogy minek rendőr a forgalmat irányítani, mert mindenki arra ment amerre akart, viszont dudált.)))

    VálaszTörlés
  6. Én is itt Ankarában kaptam meg a jogosítványt

    VálaszTörlés
  7. Kedves Mercedes! Remélem elolvasod a beírásomat mertúgy láttam hogy régen voltál fenn az oldalon. Azért írok mertidén júniusban side partán Colakliban nyaraltunk. Az első sokk akkor ért amikor a busz kivitt minket a szállodába. döbbenten figyeltem a vezetési stílusukat, hogy 90-nél 110-120, hogy a belső sávból kidudálja a személy autót aki egy kicsit lassabban ment. Utána nappal mikor megint vittek minket valahová, nemhittem a szememnnek. A stop tábla csak utca dísz, a piroslámpa nem számít, a gyalogos még a gyalog átkelőn is megküzd a tovább haladással. Személyesen is átéltem mint gyalogos mert ezerrel rám dudált a kismotoros a gyalogátkelőn. Azért írok mert nagyon kiváncsi voltam hogy Törökben hogyan megy az oktatás. A bejegyzésed minden sejtésemet alá támasztott. A kiváncsiságom azért is volt nagy mer én 46 éve vezetek hivatásos jogsival amiből 25 éve oktatok is. megkérdőjelezem hogy én tudnék e itt vezetni. Szerintem para lenne az eleje. Azért azt csodáltam hogy se kocc se baleset nem volt. Nem tudom milyen a statisztikájuk, de nekem nagy élmény volt. Köszönöm az élményt a beírással. Bartos István.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Miért verik át a török férfiak a külföldi nőket?

Török Nyelvtan Egyszerűen 1. - A széles jelen

Hogyan házasodjunk Törökországban? I/II. - A törökországi papírok