Ha már összeházasodtunk... Avagy a „családi vízum” megszerzése Törökországban...
Ha már összeházasodtunk... Avagy a „családi vízum” megszerzése Törökországban...
Szóval, ha már nagy nehezen sikerült (vagy épp
könnyen, kinek, mi) házasságot kötnünk Törökországban, és átverekedtük magunkat
a bürokrácia viharos tengerén (erről ITT
és ITT olvashatsz bővebben),
felmerülhet bennünk a kérdés, hogy mi történik ezután, ha esetleg maradni is
szeretnék hites urunk (vagy hölgyünk) oldalán Törökországban. A válasz nagyon
egyszerű: családi vízumot kell
intéznünk vagyis „aile ikamet izni”-t.
Itt szeretném előre kiemelni, hogy attól, házasságot kötöttünk még nem
kezdődik el automatikusan semmilyen tartózkodási engedélyünk, nem nyertünk
automatikusan jogosultságot minden nélkül a tartózkodásra, szóval ugyanúgy
fogynak a turistavízumunk napjai, és igen, ugyanúgy büntetnek, ha elfogynak
például a „turistás” napjaink. Szóval, ezt mindenképp el kell intézni, mielőtt
belecsapnánk a nagybetűs Házas Életbe.
De mi kell egy ilyen vízumhoz?
Az ehhez az engedélyhez kért papírok két részre
oszlanak. Egy része az, ami tőlünk, a jelentkezőtől kell, a másik része pedig
az, ami a házastársunktól kell, vagyis az engedélyünk „támogatójától”.
Tőlünk kelleni fog egy „jelentkezési lap”, amit az online jelentkezési procedúra után
tudunk letölteni a felületről (ITT
jelentkezhettek), az útlevelünk
(vagy ha van, akkor előző tartózkodási engedély is pluszban), annak fénymásolata, és négy darab igazolványkép (friss, hat
hónapnál nem régebbi, biometrikus, színes). Az igazolványképet készítő fotóst
mindenképp kérjük meg, hogy küldje el nekünk a képet emailben, mert nekünk azt
majd fel kell töltenünk online jelentkezéskor. Mi ezzel készen is vagyunk. Most jöjjön a másik rész!
A házastárstól már picit több dolog fog kelleni nekünk. Ugyanúgy
neki is kelleni fog a személyi
igazolványa, és annak fénymásolata
(útlevél, bármi egyéb nem kell, ennyi elég). Majd pedig kell nekünk egy banki papír, ami igazolja, hogy a
házastársunk rendelkezik elegendő pénzforrással arra, hogy támogathassa a
tartózkodási engedélyünket. Itt nincs megadva konkrét összeg, néha rá se
néznek, de azért nem ajánlom kihagyni a dokumentumaink közül.
Ezután jön a biztosítás.
Ha a partnerünk török állampolgár, akkor nagy eséllyel, itt jelentkezéskor a SGK („Sosyal Güvenlik Kurumu”) mezőt fogjuk bejelölni, ami nagyjából a
magyar „TB” (Törökországban a házastárs
biztosítása a külföldi feleséget/férjet is magába foglalja, így külön
biztosítás nekünk nem kell ilyen esetben). Ezzel több dolgunk nincs is
(előtte be kell jelentkezni, persze, hogy bevegyenek a SGK nyilvántartásába,
automatikusan ez nem történik meg). Ezzel kapcsolatban nálam volt külön papír,
de senki nem kérte, senki nem kérdezte, nálam is maradt.
Ezt követően kelleni fog a házastárstól egy erkölcsi bizonyítvány („Adli sicil kaydi”), ezt adli makamlartól, kaymakaliktól lehet kérni
Törökországban, ingyenesen, gyorsan megvan, probléma nélkül.
Ezután már csak két tételünk maradt. Ebből az egyik a lakcímünket mutató irat, lényegében,
hogy bemutatásra kerüljön, hogy van hol élnünk, ez a címünk. Ezt az „il nüfus müdürlüklertől” kell kérni,
szintén ingyenes volt.
Majd a legvégén a házassági anyakönyvi kivonatot („aile cüzdani”, a bordó kiskönyv)
elvisszük egy noterhez, ahol hiteles másolatot készítettünk az első három
oldaláról (általában az első három oldalon vannak az információk, adatok, ha
nálatok a negyedikre is átcsúszott, akkor arról is kell). Ez 100 líra körüli
összeg volt, ha jól emlékszem, de annál semmiképpen sem több.
Ezt követően, hogy végre összeszedtünk mindent (is),
tudunk jelentkezni a tartózkodási engedélyre EZEN a felületen. Itt legyen
mellettünk az útlevelünk, ha van korábbi tartózkodási engedélyünk, ilyesmik,
mert azokból kellhet adatokat beírogatni a rendszerbe.
Mi döntjük el,
hogy hány éves tartózkodásit kérünk
(ők meg eldöntik, hogy hány éveset adnak). Én például három éveset kértem, és
annyit is kaptam, de ez nem feltétlenül lesz így mindenkinek. Lehet, hogy csak
egy éveset adnak például, vagy épp kettőt. Nem tudnám megmondani, hogy pontosan
mitől függ ez. Irracionális énem azt
mondaná, hogy attól függ, hogy milyen bugyi van rajtuk éppen, racionális énem
inkább a bankszámlán megjelenő pénzösszeggel tudja összefüggésbe hozni.
A jelentkezés végén kevésbé forgalmas városokban mi
döntjük el, hogy mikorra választunk időpontot és hány órára, de például
Isztambulban akár hónapokat is várathatnak, és nem mi fogunk válogatni a sok
szabad időpont közül.
Nagyon fontos, időpont választásakor, hogy ha lehetséges, akkor ne
ilyen délután négy vagy fél öt jellegű időpontot válasszunk, mert előfordulhat,
hogy a tartózkodási engedély díját a helyi adóhivatalban kell befizetni, ami
lehet, hogy odébb lesz mint a bevándorlási hivatal, így egy fél ötös időponttal
már régen zárva lesznek, mire mi odérünk, hogy befizessük a pénzt (been there,
done that...), így mehetünk vissza két helyre is potyára (ugye először is
befizetni, majd elvinni a befizetést igazoló fecnit vissza a
bevándorlásiakhoz).
A befizetést
követően kapunk egy A4-es papírt,
rajta minden adattal, meg egy alsó bekezdéssel, hogy ezzel a lepecsételt
irattal maximum 15 napra
elhagyhatjuk Törökországot a tartózkodási engedély elbírálásának ideje alatt
is. Viszont! Fontos megjegyezni, hogy
ilyet valamiért nem mindenki kap, nem minden városban működik ez ugyanígy. Én
mindig kaptam itt, Adanában (és annó használtam is), másoknak meg azt mondták,
hogy ilyen papír már nem is létezik, nem adhatják ki. Szóval, mindenképp úgy
időzítsétek ezt az időszakot, hogy nem feltétlenül lesztek képesek kilépni
Törökországból (ez leginkább
Isztambulban fontos, ahol ez az ügyintézés akár hónapokat is igénybe vehet!).
De mennyibe is
kerül ez az egész? A tartózkodási
engedély díja két részletből tevődik össze. Egy „kártyadíj”, ez tegnap nekem 110
TL volt (4400 forint kb.), és egy „tartózkodási
engedély díj”, amit természetesen dollárban állapítanak meg (de nem kell
dollárban befizetni, jó a líra is), és ez tegnap nekem Adanában 200 dollár volt kereken három éves
díjnak. Szóval, összesen egy nagyjából 65-66
ezer forintos költséggel lehet számolni.
Ezt követően már csak várni kell (a csodára). A kész ikamet kártyát a megjelölt címre
küldik ki. Nekem tizenöt napon belüli időtartamot mondtak, de múltkor
például jóval több mint egy hónapba telt.
Jelentkezni ITT
tudtok az ikametre.
szia, köszi az infót. Esetleg van infód arról, hogy magyarországon házasságot kötése után mit kell csinálni vagy hogyan lehet szerezni a tartozkodási engedélyt ?
VálaszTörlésSzia, nagyon szívesen. Ha lenne, arról írnék ugyanugy, de sajnos arról nincs első kézből információm. Facebookon szoktam latni olyanokat csoportokban, akik atmentek azon a procedúran.
Törlés