Ha már összeházasodtunk... Avagy a „családi vízum” megszerzése Törökországban...

  Ha már összeházasodtunk... Avagy a „családi vízum” megszerzése Törökországban...

Szóval, ha már nagy nehezen sikerült (vagy épp könnyen, kinek, mi) házasságot kötnünk Törökországban, és átverekedtük magunkat a bürokrácia viharos tengerén (erről ITT és ITT olvashatsz bővebben), felmerülhet bennünk a kérdés, hogy mi történik ezután, ha esetleg maradni is szeretnék hites urunk (vagy hölgyünk) oldalán Törökországban. A válasz nagyon egyszerű: családi vízumot kell intéznünk vagyis „aile ikamet izni”-t.

Itt szeretném előre kiemelni, hogy attól, házasságot kötöttünk még nem kezdődik el automatikusan semmilyen tartózkodási engedélyünk, nem nyertünk automatikusan jogosultságot minden nélkül a tartózkodásra, szóval ugyanúgy fogynak a turistavízumunk napjai, és igen, ugyanúgy büntetnek, ha elfogynak például a „turistás” napjaink. Szóval, ezt mindenképp el kell intézni, mielőtt belecsapnánk a nagybetűs Házas Életbe. De mi kell egy ilyen vízumhoz?

Az ehhez az engedélyhez kért papírok két részre oszlanak. Egy része az, ami tőlünk, a jelentkezőtől kell, a másik része pedig az, ami a házastársunktól kell, vagyis az engedélyünk „támogatójától”.

Tőlünk kelleni fog egy „jelentkezési lap”, amit az online jelentkezési procedúra után tudunk letölteni a felületről (ITT jelentkezhettek), az útlevelünk (vagy ha van, akkor előző tartózkodási engedély is pluszban), annak fénymásolata, és négy darab igazolványkép (friss, hat hónapnál nem régebbi, biometrikus, színes). Az igazolványképet készítő fotóst mindenképp kérjük meg, hogy küldje el nekünk a képet emailben, mert nekünk azt majd fel kell töltenünk online jelentkezéskor. Mi ezzel készen is vagyunk. Most jöjjön a másik rész!

A házastárstól már picit több dolog fog kelleni nekünk. Ugyanúgy neki is kelleni fog a személyi igazolványa, és annak fénymásolata (útlevél, bármi egyéb nem kell, ennyi elég). Majd pedig kell nekünk egy banki papír, ami igazolja, hogy a házastársunk rendelkezik elegendő pénzforrással arra, hogy támogathassa a tartózkodási engedélyünket. Itt nincs megadva konkrét összeg, néha rá se néznek, de azért nem ajánlom kihagyni a dokumentumaink közül.

Ezután jön a biztosítás. Ha a partnerünk török állampolgár, akkor nagy eséllyel, itt jelentkezéskor a SGK („Sosyal Güvenlik Kurumu”) mezőt fogjuk bejelölni, ami nagyjából a magyar „TB” (Törökországban a házastárs biztosítása a külföldi feleséget/férjet is magába foglalja, így külön biztosítás nekünk nem kell ilyen esetben). Ezzel több dolgunk nincs is (előtte be kell jelentkezni, persze, hogy bevegyenek a SGK nyilvántartásába, automatikusan ez nem történik meg). Ezzel kapcsolatban nálam volt külön papír, de senki nem kérte, senki nem kérdezte, nálam is maradt.

Ezt követően kelleni fog a házastárstól egy erkölcsi bizonyítvány („Adli sicil kaydi”), ezt adli makamlartól, kaymakaliktól lehet kérni Törökországban, ingyenesen, gyorsan megvan, probléma nélkül.

Ezután már csak két tételünk maradt. Ebből az egyik a lakcímünket mutató irat, lényegében, hogy bemutatásra kerüljön, hogy van hol élnünk, ez a címünk. Ezt az „il nüfus müdürlüklertől” kell kérni, szintén ingyenes volt.

Majd a legvégén a házassági anyakönyvi kivonatot („aile cüzdani”, a bordó kiskönyv) elvisszük egy noterhez, ahol hiteles másolatot készítettünk az első három oldaláról (általában az első három oldalon vannak az információk, adatok, ha nálatok a negyedikre is átcsúszott, akkor arról is kell). Ez 100 líra körüli összeg volt, ha jól emlékszem, de annál semmiképpen sem több.

Ezt követően, hogy végre összeszedtünk mindent (is), tudunk jelentkezni a tartózkodási engedélyre EZEN a felületen. Itt legyen mellettünk az útlevelünk, ha van korábbi tartózkodási engedélyünk, ilyesmik, mert azokból kellhet adatokat beírogatni a rendszerbe.

Mi döntjük el, hogy hány éves tartózkodásit kérünk (ők meg eldöntik, hogy hány éveset adnak). Én például három éveset kértem, és annyit is kaptam, de ez nem feltétlenül lesz így mindenkinek. Lehet, hogy csak egy éveset adnak például, vagy épp kettőt. Nem tudnám megmondani, hogy pontosan mitől függ ez. Irracionális énem azt mondaná, hogy attól függ, hogy milyen bugyi van rajtuk éppen, racionális énem inkább a bankszámlán megjelenő pénzösszeggel tudja összefüggésbe hozni.

A jelentkezés végén kevésbé forgalmas városokban mi döntjük el, hogy mikorra választunk időpontot és hány órára, de például Isztambulban akár hónapokat is várathatnak, és nem mi fogunk válogatni a sok szabad időpont közül.

Nagyon fontos, időpont választásakor, hogy ha lehetséges, akkor ne ilyen délután négy vagy fél öt jellegű időpontot válasszunk, mert előfordulhat, hogy a tartózkodási engedély díját a helyi adóhivatalban kell befizetni, ami lehet, hogy odébb lesz mint a bevándorlási hivatal, így egy fél ötös időponttal már régen zárva lesznek, mire mi odérünk, hogy befizessük a pénzt (been there, done that...), így mehetünk vissza két helyre is potyára (ugye először is befizetni, majd elvinni a befizetést igazoló fecnit vissza a bevándorlásiakhoz).

A befizetést követően kapunk egy A4-es papírt, rajta minden adattal, meg egy alsó bekezdéssel, hogy ezzel a lepecsételt irattal maximum 15 napra elhagyhatjuk Törökországot a tartózkodási engedély elbírálásának ideje alatt is. Viszont! Fontos megjegyezni, hogy ilyet valamiért nem mindenki kap, nem minden városban működik ez ugyanígy. Én mindig kaptam itt, Adanában (és annó használtam is), másoknak meg azt mondták, hogy ilyen papír már nem is létezik, nem adhatják ki. Szóval, mindenképp úgy időzítsétek ezt az időszakot, hogy nem feltétlenül lesztek képesek kilépni Törökországból (ez leginkább Isztambulban fontos, ahol ez az ügyintézés akár hónapokat is igénybe vehet!).

De mennyibe is kerül ez az egész? A tartózkodási engedély díja két részletből tevődik össze. Egy „kártyadíj”, ez tegnap nekem 110 TL volt (4400 forint kb.), és egy „tartózkodási engedély díj”, amit természetesen dollárban állapítanak meg (de nem kell dollárban befizetni, jó a líra is), és ez tegnap nekem Adanában 200 dollár volt kereken három éves díjnak. Szóval, összesen egy nagyjából 65-66 ezer forintos költséggel lehet számolni.

Ezt követően már csak várni kell (a csodára). A kész ikamet kártyát a megjelölt címre küldik ki. Nekem tizenöt napon belüli időtartamot mondtak, de múltkor például jóval több mint egy hónapba telt.

Jelentkezni ITT tudtok az ikametre.

Kövessetek Instagrammon ITT még több érdekességért és tartalomért! :)


Megjegyzések

  1. szia, köszi az infót. Esetleg van infód arról, hogy magyarországon házasságot kötése után mit kell csinálni vagy hogyan lehet szerezni a tartozkodási engedélyt ?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia, nagyon szívesen. Ha lenne, arról írnék ugyanugy, de sajnos arról nincs első kézből információm. Facebookon szoktam latni olyanokat csoportokban, akik atmentek azon a procedúran.

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Miért verik át a török férfiak a külföldi nőket?

Török Nyelvtan Egyszerűen 1. - A széles jelen

„Majd úgyis csadort fogsz hordani!” avagy hulljon le a lepel a leplekről!